INTEGRITET.

DINA PERSONUPPGIFTER.  DIN TILLIT.

[navigation/]

VÅRT ÅTAGANDE GENTEMOT DIG

Du står i centrum för allt vi gör.  Vårt mål är att bibehålla din tillit och ditt förtroende genom att behandla dina personuppgifter med hänsyn och genom att ge dig kontrollen.

Det är viktigt att du vet vilken typ av personuppgifter som Live Nation Sweden AB (nedan "vi" eller "Live Nation Sweden AB") samlar in om dig och hur vi använder dem.

 Vi har gjort vårt bästa för att göra förklaringarna korta och lätta att förstå.  Skulle du önska ytterligare information, eller om du har några frågor, kontakta vårt Dataskyddsombud genom att använda uppgifterna i ”Kontakt”-punkten nedan.

Om vi någonsin genomför några väsentliga förändringar i vårt integritetsarbete kommer vi att informera dig. Vid behov kommer vi då även att fråga om ditt tillstånd. 

 

INTEGRITETSMEDDELANDE

 

Vårt integritetsmeddelande har utformats med dig i åtanke.  Hur meddelandet gäller avseende dig beror på vilket sätt du interagerar med oss.  Om du till exempel:

  1. köper en biljett till något av våra events så kommer vi att använda de uppgifter som du ger oss för att uppfylla våra skyldigheter gentemot dig vid leveransen av den tjänsten och, för de fall du bett oss, hålla dig underrättad om andra evenemang som kan vara av intresse för dig; och
  2. då du besöker våra sajter kommer vi att använda cookies för att anpassa din upplevelse och förhoppningsvis ge dig en sömlös upplevelse.  

Dina val och rättigheter i olika situationer förklaras mer utförligt nedan. 

 Sammanfattning

Klicka på respektive ikon för mer information, eller scrolla ned för att läsa den fullständiga policyn.

 

Vilka uppgifter som vi innehar och hur vi samlar in dem.

Vi samlar in och lagrar olika typer av uppgifter om dig när du skapar ett konto, köper biljetter, kontaktar oss eller använder våra webbsidor, appar och sociala medier. Ta reda på mer

Hur vi använder dina uppgifter.

Vi samlar in och använder dina uppgifter av många olika anledningar, såsom att hjälpa dig att komma in på de föreställningar som du gillar, dela nyheter, i marknadsföringssyfte och annars så som det krävs enligt lag. Ta reda på mer

Vem vi delar uppgifter med. Vi kan komma att dela dina uppgifter med Evenemangspartners -såsom artisten, promotorn, skivbolag, team eller arena) – samt andra tredje parter som är kopplade till tjänsten Ta reda på mer

Dina val och rättigheter.

Bland andra rättigheter så kan du välja om du vill motta marknadsföring från oss. Du har också rätt att få tillgång till de uppgifter som vi har om dig. Ta reda på mer

Hur vi vårdar dina uppgifter.

Vi vidtar alltid åtgärder för att tillse att dina uppgifter är skyddade och raderar dem på ett säkert sätt när vi ej längre behöver dem. Ta reda på mer

Frågor och återkoppling.

Om du har några frågor eller återkoppling om detta meddelande, eller om hur vi hanterar dina uppgifter, kontakta oss. Ta reda på mer

 

Vilka uppgifter vi har och varifrån vi får dem

  • När du skapar ett konto, köper en produkt från oss (exempelvis en biljett eller varor),kommer vi att samla in dina kontakt- och fakturauppgifter.

 

  • När du köper biljetter till något av våra event, eller ett event för vilken vi är samarbetspartner, kommer vi att motta din information från biljettförsäljare som använts för att sälja biljetter till våra eller våra sammarbetsevents, eller arenor vi hyr för att hålla i eventet. Detta innefattar ditt namn, kontaktuppgifter och information om ditt biljettköp, som exempelvis antalet köpta biljetter och sittplats(er).

 

  • När du går på ett av våra events kan samla in information som rör dig via (i) övervakningskameror (vi skyltar på de ställen där kameraövervakning förekommer), (ii) från vårt fria Wifi (om du registrerar dig som användare) och, om tillgängligt, via handledsband för kontantlösa betalningar som kan användas för att komma in på events och för att handla på plats. 

 

  • När du använder vår webbsida eller appar samlar vi in uppgifter såsom vilken webbläsare och enhet du använder, din IP-adress, din plats, webbsidan som du kom ifrån, vad du använde och inte använde vår webbsida/app till, samt den webbsida som besöker efter det att du lämnat vår. För mer information om hur vi samlar in dessa uppgifter, se vår Cookie Policy  
  • När du besöker en social media-funktion inom vår webbsida eller app, och gör inlägg på en social media-plattform kommer den sociala media-webbsidan ge oss uppgifter om dig.

 

  • Om du har tillgänglighetsbehov vill vi se till att du får den bästa upplevelsen när du besöker ett evenemang.  För att möjliggöra detta måste vi samla in uppgifter om dina behov (som kan komma att kräva att du lämnar information om din mentala och fysiska hälsa).

 

  • I de få fall som vi samlar in personuppgifter från barn inhämtar vi alltid föräldrarnas samtycke och kommer alltid endast samla in sådan information för de syften som vi anger när vi samlar in dem. 

 

  • Vi använder leverantörer som sammanställer geodemografiska data som hjälper oss att bättre kunna anpassa våra tjänster så att de passar dig. Om du hellre önskar att vi ej gör detta, se punkten “Dina rättigheter och val” nedan.

 

Hur vi använder dina uppgifter och varför

Denna punkt förklarar hur vi använder dina uppgifter och den juridiska grund på vilken vi använder dem.

1. För att uppfylla vårt kontrakt med dig

Vi använder dina uppgifter när du kommer i kontakt med oss (till exempel för att köpa varor eller biljetter) så att vi kan:

  • behandla din beställning
  • ta betalt, och
  • ge dig kundsupport.

 

2. För våra berättigade affärsintressen

  • För att utföra marknadsundersökningar och -analyser som hjälper oss att förbättra och skräddarsy våra produkter och tjänster. 

 

  • I marknadsföringssyfte, såvida inte ditt samtycke krävs för sådan marknadsföring (se punkt 3 nedan).

 

  • För att skicka kundtjänst-epost till dig, innefattande bokningsbekräftelser och evenemangspåminnelser.

 

  • För att förhindra och upptäcka olagligt beteende, för att skydda eller genomdriva våra juridiska rättigheter eller så som det annars tillåts i lag.  Till exempel för att se till att biljetterna går till de riktiga fansen. Det betyder att vi kan komma att använda dina uppgifter för att förhindra svartbörshandel av biljetter, missbruk av våra immateriella rättigheter (t.ex. vårt eller våra Evenemangspartners varumärken), bedrägeri eller andra brott.

 

  • För att skapa en profil om dig för att hjälpa oss att anpassa våra tjänster till dig. Till exempel om du har köpt biljetter till ett pop-evenemang och har samtyckt till vår marknadsföring kommer vi att informera dig om andra pop-evenemang som vi tror att du skulle kunna vara intresserad av. 

Angående dina personifieringsinställningar

Vi kan ge dig mer av vad du vill ha när vi känner dig bättre. För att se till att våra meddelanden och vår webbsida är relevanta för dig skapar vi en användarprofil med den information som vi känner till om dig och hur du använder våra tjänster.

 

Hur man stänger av personifiering

Stäng helt enkelt av ”Tillåt personifiering” i dina kontoinställningar. Då stoppar vi all personifiering och använder endast dina uppgifter för de grundläggande tjänsterna såsom kontroll för att upptäcka bedrägeri.

 

Vad händer när du stänger av personifieringen?

Vi kommer då inte längre att använda dina uppgifter för att bedöma vad du kan tänkas vara intresserad av. Detta betyder att du inte kommer att erhålla några personliga rekommendationer och eventuella nyhetsbrev som du prenumererar på kommer att vara generiska (du kommer dock fortsatt erhålla notiser om specifika artister eller arenor som du bett om). 

Vi kommer fortfarande att utföra profileringsaktiviteter i de fall som vi behöver göra det för att leverera våra tjänster till dig, till exempel i syfte att upptäcka bedrägeri och då du särskilt har bett oss göra det genom att favoritmarkera en artist.

 

Att stänga av personifieringen, är det detsamma som att stänga av cookies?

Nej, de är åtskilda. För att styra dina cookie-inställningar kan du använda vårt verktyg för cookie-samtycke. Se vår Cookie Policy för mer information.

  • För tillförsäkra vår och våra Evenemangspartners verksamheters säkerhet.  

I de fall då du givit ditt samtycke

  • För att kontakta dig med information eller erbjudanden om våra kommande evenemang, produkter eller tjänster – det kan ske via e-post, push- och webbnotiser, via SMS eller sociala medieplattformar.  Du kan närsomhelst ändra dina marknadsföringspreferenser, se punkten ”Dina val och rättigheter” nedan.
  • För att ge dig platsbaserade tjänster – som t.ex. genom våra festivalappar som gör att du kan se dig själv på kartan så att vi kan använda din plats för att skicka push-notiser om vad som händer där du befinner dig.
  • För att sammanställa analyser – några av våra appar använder publikhanteringsmjukvara så att vi kan se hur många personer som befinner sig vid en specifik scen, eller när det är mest trängel i barenra. Detta hjälper oss att bättre allokera våra resurser. Vi slår på denna strax inpå festivalen eller eventets början, och stänger av den strax efter så att vi inte spårar enheter längre än vad som är nödvändigt.
  • För att leverera skräddarsydd reklam och marknadsföringskommunikation på våra webbsidor och appar (se vår Cookie Policy [hyperlänk till Cookie Policy] för mer information].
  • För att behandla dina hälsouppgifter för att kunna tillgodose dina tillgänglighetsbehov, i de fall då det specifikt krävs och uttryckligt samtycke ges. 

 

Vilka vi delar dina uppgifter med och varför

  • Inom Live Nation Entertainment-bolagsfamiljen som tillhandahåller tjänster till oss såsom marknadsföring, profilering, rapportering och teknisk support.
  • Våra tredjeparts-tjänsteleverantörer (ibland kallade personuppgiftsbiträden) såsom molntjänstleverantörer som tillhandahåller den IT-infrastruktur på vilken våra produkter och system är byggda.

Våra samarbetspartners eller eventpartners som organiserar eller tillhandahåller den specifika tjänsten på ett event (i enlighet med deras integritetspolicy)

  • Tredje parter som tillhandahåller varor och tjänster som du har köpt (t.ex. varor) så att de kan behandla och genomföra din beställning.
  • Statliga myndigheter eller andra auktoriserade organ i de fall det är tillåtet eller krävs i lag.
  • Eventuella övertagare av hela eller delar av vår verksamhet

 

Dina rättigheter och val

Dina rättigheter och val

 Dina val

I de fall då du har givit ditt samtycke kan du dra tillbaka det genom att göra följande.

  • För att sluta erhålla vår marknadsföring kan du ändra dina preferenser i ditt konto, följa anvisningarna om hur man avregistrerar sig i de e-postmeddelande som vi skickar till dig eller kontakta oss så gör vi det åt dig.
  • För att välja bort cookies och spårningsverktyg, se vår Cookie Policy.
  • För att välja bort platsspårning och push-notiser kan du ändra inställningarna på din enhet eller ha din plats avstängd. För att avsluta webbpush-notiser måste du ändra inställningarna i din webbläsare.
  • För att göra invändningar mot personifieringen kan du ändra preferenserna i ditt konto. Om detta val ej är tillgängligt kan du kontakta oss så gör vi det åt dig

Dina rättigheter

Du har också rättigheter gällande hur dina personuppgifter används:

 

  • Rätten att invända mot vår behandling av dina personuppgifter.
  • Rätten att begära att dina uppgifter raderas eller begränsas från vidare användning.
  • Rätten att kräva en kopia av den information som vi innehar om dig.
  • Rätten att korrigera, ändra eller uppdatera den information som du givit oss (om du har ett konto hos oss kan du också göra detta genom att logga in och uppdatera dina uppgifter).
  • Rätten att bestrida eventuella automatiserade beslut vi gjort angående dig. Ett automatiserat beslut är ett beslut som tas utan någon mänsklig inblandning och som har juridiska följder (t.ex. kreditupplysning). Typiskt sett utför vi inte någon automatiserad beslutsfattning, men om vi så gör kommer det tydligt att framgå att sådana beslut tas.

För att nyttja rättigheterna ovan, kontakta privacy@livenation.se. Notera att emedan vi noggrant utvärderar varje begäran som vi erhåller så kan dina rättigheter skilja sig åt beroende på var du bor och vi kanske inte alltid måste lyda. Om detta inträffar kommer vi att berätta varför

 

Vård av dina uppgifter

 Vi har infört säkerhetsåtgärder för att skydda dina uppgifter. Vilka säkerhetsåtgärder vi använder beror på vilken typ av information som samlas in.

Vi behåller endast dina uppgifter så länge som det krävs för att ge dig de tjänster som du begär, för de syften som uppställs i denna policy och för eventuella juridiska syften som vi är skyldiga att behålla informationen. Vi kommer på ett säkert sätt att radera dina uppgifter när den ej längre behövs för dessa syften i enlighet med våra bolagspolicyer.

Som en del av en global bolagskoncern förlitar vi oss på delade tjänster av vilka en del är placerade utanför Europa.   Samtidigt för att kunna ge dig en sömlös upplevelse, när världsstjärnor turnerar, kan dina uppgifter komma att överföras internationellt. 

I de fall som vi överför information på detta sätt finns det strikta regler för att tillse att dina personuppgifter fortfarande är skyddade i enlighet med höga säkerhetsnormer. I de fall vi gör detta kommer vi att tillse att lämpliga skyddsåtgärder finns.  Då dina uppgifter överförs till länder utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kommer vi att använda en av de mekanismer som anges nedan.

  • Standardavtalsklausuler som är godkända av EU-kommissionen
  • EU-US Privacy Shield
  • Bindande företagsbestämmelser
  • Bindande företagsbestämmelser avseende personuppgiftsbiträden

Kontakta oss för mer information eller för att erhålla ett exemplar av relevant dokumentation.

 

KONTAKTA OSS

Om du har några frågor om ovanstående eller om vår inställning till integritet kan vår särskilda Integritetsavdelning, inklusive vårt Dataskyddsombud, hjälpa dig: privacy@livenation.se

 Datainspektionen] finns också att fråga, även om vi dock helst ser att du vänder dig till oss först.

 Senast uppdaterad: May 21 2018